ממל"ז - מד מהירות לייזר - פורטל הזוכים והחייבים - http://www.hov.what2do.co.il
מד מהירות הלייזר
מד מהירות הלייזר 20-20 MARKSMA L.T.I, שמכונה בפי העם גם אקדח לייזר, ושייעודו המקורי היה לשימוש צבאי, הוכנס לפעילות מבצעית למערך התנועה של משטרת ישראל בשנת 1993, והוא משמש כיום כמכשיר המוביל לבדיקת מהירות נסיעתם של רכבים.
מד הלייזר מודד את מהירות הרכב ע"י שליחת קרן לייזר (פולס) אינפרא אדום לעבר הרכב הנמדד. מהירות הרכב נמדדת ע"י חישוב השינוי בזמן שלוקח לקרן הלייזר להגיע למטרה לעומת הזמן שלוקח לו לחזור מהמטרה.
פעולת מד הלייזר מתבססת על ההנחה כי מהירות האור באוויר קבועה. לפיכך שיגור פולסים של קרני לייזר לעבר רכב המטרה ומדידת זמן שליחתם לרכב וחזרתם ממנו מאפשרים לקבוע את המרחק מהמכשיר אל הרכב על פי הנוסחה: מרחק = זמן X מהירות.
מדידת המרחק לרכב המטרה בעקבות שליחת שני פולסים בהפרש זמן ידוע, מאפשרת לקבוע את המרחק אותו עבר הרכב, ובעזרת נתון זה ורכיב הזמן ניתן להוסיף ולקבוע את מהירות תנועתו של הרכב. אומנם, די היה בשני פולסים כדי לקבוע את מהירות הרכב, ואולם עקב חשש מטעויות משגר מד הלייזר 43 פולסים בפרק זמן של כשליש השנייה, והמהירות אותה מציג המכשיר היא המהירות הממוצעת המתקבלת מכלל המדידות.
מד הלייזר ניתן להפעלה בשתי דרכים: ע"י אחיזה ידנית שלו, או ע"י התקנתו על חצובה.
מפעיל מד הלייזר חייב לבצע לפני תחילת המשמרת ארבע בדיקות ע"מ לוודא כי המכשיר תקין: בדיקה עצמית, בדיקת תצוגה, בדיקת תיאום ובדיקת כיול.
עפ"י הוראות היצרן מד הלייזר מורשה למדוד מהירות נסיעתם של רכבים בנמצאים בטווח של עד 600 מ' ממנו, ואולם בפסק דין עקרוני שניתן ע"י ביהמ"ש העליון בשאלת אמינות מד הלייזר נקבע כי המדידה של מד הלייזר כאשר הוא מופעל ידנית תקפה רק לגבי רכבים שנמצאים עד מרחק של 300 מ' מהמכשיר בלבד.
כמו כן נקבע בפסק הדין הנ"ל כי יש לנכות 5 קמ"ש מהתוצאה שהתקבלה בשל סטייה בדיוק של המכשיר.
המידע באדיבות עורך דין משה רביד - דיני תעבורה
פורטל הזוכים והחייבים - http://www.hov.what2do.co.il
מד מהירות הלייזר
מד מהירות הלייזר 20-20 MARKSMA L.T.I, שמכונה בפי העם גם אקדח לייזר, ושייעודו המקורי היה לשימוש צבאי, הוכנס לפעילות מבצעית למערך התנועה של משטרת ישראל בשנת 1993, והוא משמש כיום כמכשיר המוביל לבדיקת מהירות נסיעתם של רכבים.
מד הלייזר מודד את מהירות הרכב ע"י שליחת קרן לייזר (פולס) אינפרא אדום לעבר הרכב הנמדד. מהירות הרכב נמדדת ע"י חישוב השינוי בזמן שלוקח לקרן הלייזר להגיע למטרה לעומת הזמן שלוקח לו לחזור מהמטרה.
פעולת מד הלייזר מתבססת על ההנחה כי מהירות האור באוויר קבועה. לפיכך שיגור פולסים של קרני לייזר לעבר רכב המטרה ומדידת זמן שליחתם לרכב וחזרתם ממנו מאפשרים לקבוע את המרחק מהמכשיר אל הרכב על פי הנוסחה: מרחק = זמן X מהירות.
מדידת המרחק לרכב המטרה בעקבות שליחת שני פולסים בהפרש זמן ידוע, מאפשרת לקבוע את המרחק אותו עבר הרכב, ובעזרת נתון זה ורכיב הזמן ניתן להוסיף ולקבוע את מהירות תנועתו של הרכב. אומנם, די היה בשני פולסים כדי לקבוע את מהירות הרכב, ואולם עקב חשש מטעויות משגר מד הלייזר 43 פולסים בפרק זמן של כשליש השנייה, והמהירות אותה מציג המכשיר היא המהירות הממוצעת המתקבלת מכלל המדידות.
מד הלייזר ניתן להפעלה בשתי דרכים: ע"י אחיזה ידנית שלו, או ע"י התקנתו על חצובה.
מפעיל מד הלייזר חייב לבצע לפני תחילת המשמרת ארבע בדיקות ע"מ לוודא כי המכשיר תקין: בדיקה עצמית, בדיקת תצוגה, בדיקת תיאום ובדיקת כיול.
עפ"י הוראות היצרן מד הלייזר מורשה למדוד מהירות נסיעתם של רכבים בנמצאים בטווח של עד 600 מ' ממנו, ואולם בפסק דין עקרוני שניתן ע"י ביהמ"ש העליון בשאלת אמינות מד הלייזר נקבע כי המדידה של מד הלייזר כאשר הוא מופעל ידנית תקפה רק לגבי רכבים שנמצאים עד מרחק של 300 מ' מהמכשיר בלבד.
כמו כן נקבע בפסק הדין הנ"ל כי יש לנכות 5 קמ"ש מהתוצאה שהתקבלה בשל סטייה בדיוק של המכשיר.
המידע באדיבות עורך דין משה רביד - דיני תעבורה
פורטל הזוכים והחייבים - http://www.hov.what2do.co.il
המידע באדיבות אתר המשפט לאזרח - באתר מידע משפטי רב בנושאי תעבורה, נהיגה בשכרות, עורכי דין ועוד.
http://www.hov.what2do.co.il
http://www.hov.what2do.co.il